Csönge
Község Önkormányzatának
gazdasági
programja
2014-2019.
„Az élhetőbb faluért”
2014.
Csönge
Csönge Község Önkormányzat 2014-2019.
évre vonatkozó gazdasági programja
A gazdasági
program elkészítésére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi
CLXXXIX. törvény 116. §-ban meghatározottak alapján kerül sor.
A gazdasági
program a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó
időszakra szólhat. A gazdasági program elkészítésének célja, hogy az önkormányzat
képviselő-testülete egységes, előre meghatározott célrendszer szerint működjön
és a lehetőségek figyelembe vétele mellett fejlődjön is.
A gazdasági
program az önkormányzat részére helyi szinten határozza meg mindazon
célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel
összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok
figyelembevételével – a megyei térségi koncepciókhoz illeszkedve – az
önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását,
fejlesztését szolgálják.
A
képviselő-testület a jelen gazdasági programban meghatározottakat figyelembe
veszi minden gazdasági jellegű, a gazdálkodásra, a település működtetésére,
fejlesztésére vonatkozó döntésnél, különös tekintettel az éves költségvetési
rendeletek elkészítése és összeállítása során.
A gazdasági programban meghatározott célok eléréséhez a
képviselő-testületnek az alábbiakra kell koncentrálnia:
- a célkitűzések egymásra épülő megvalósítására,
- a szükséges anyagi források és eszközök megteremtésére.
Az anyagi eszközök megteremtéséhez nem elegendő az évről-évre keletkező
források (pl. állami támogatás, helyi bevételek) megléte, hanem szükség van:
a pályázati lehetőségek felkutatására és kiaknázására,
az önkormányzat sajátosságaira támaszkodva új lehetőségek keresésére,
a meglévő források nagyobb mértékű kihasználására.
Olyan jövőképre és irányvonalra van szükség:
-
amely képes célirányosan megjeleníteni a település
adottságait, értékeit és a stratégiai célkitűzéseket nagyarányú társadalmi
támogatottsággal elfogadtatni.
-
amely konkrét cselekvési programmá alakítható,
bontható, melynek végrehajtásában a település minden közszereplője megtalálja a
maga szerepét, lehetőségét, feladatát.
-
amely a képviselő-testület által jóváhagyott
településfejlesztési koncepció formájában megfelelő dokumentuma lehet a
település alakításának.
1. Helyzetelemzés
Csönge a Rába-völgyben fekszik, de a település közigazgatási területének
jelentős része a Kemenesháthoz tartozik.
A község demográfiai helyzete 1949-től napjainkig közel 60%-al fogyott.
Az egyik legnagyobb probléma a humán erőforrásokat tekintve, a népesség
általános elöregedési folyamata hazánkban.
A település intézményi ellátottsága a megyei átlaghoz képest átlagosnak
mondható, van önálló óvodánk, postahivatal, kultúrház, könyvtár. A háziorvosi
és a védőnői szolgálat ideiglenesen megoldott.
2.Gazdasági program
2.1.A
gazdasági program elkészítésének célja
A Képviselő-testület ciklusának időtartama alatt egységes, előre
meghatározott célrendszer szerint gazdálkodik, a település fejlesztését a
gazdasági programban foglaltak szerint végzi.
2.2.A
gazdasági program időbeli hatálya
A gazdasági program a képviselő-testület megbízatásának időtartamára,
illetve az azt meghaladó időszakra szól. A gazdasági programot a képviselő-testület
az alakuló ülést követő 6 hónapon belül köteles elfogadni.
2.3.A
gazdasági program összeállítását befolyásoló tényezők:
1. Az önkormányzat
tevékenységének alapja a törvényesség és a nyilvánosság, az átláthatóság.
2. a kormányzat gazdaságpolitikája,
3. nemzeti és EU-s pályázati források,
4. a település adottságai, a lakosság összetétele, igényei,
5. az önkormányzat vagyoni helyzete, jelenlegi, illetve várható pénzügyi
kondíciói,
6. a polgármesteri program,
7. a képviselő-testület javaslatai,
8. Az önkormányzat a munkája
során a község lakosságával, gazdasági, társadalmi és civil szervezeteivel,
valamint az egyházzal közösen, partneri viszonyban kíván együtt tevékenykedni.
9. Kiemelten kezeli a testületi döntéseket előkészítő hivatali munkát, a
döntések végrehajtásának minél eredményesebb szervezését, valamint a hivatal
munkájának minőségi javítását a lakosság ügyeinek gyors és hatékony intézése
érdekében.
10. Törekszik a település infrastrukturális ellátottságának folyamatos
korszerűsítésére, a község közigazgatási területén élők komfortérzetének,
megfelelő életminőséget biztosító feltételeinek a kialakítására.
3.Gazdasági helyzet
Az Önkormányzat vagyona 2014. évi zárómérleg alapján,- e Ft volt.
3.1.
Pénzügyi helyzet:
Az önkormányzat pénzügyi, likviditási helyzetét az elmúlt 2 évben az
alábbiak jellemezték:
az önkormányzat a fizetőképessége fenntartásához külön állami támogatást
nem vett igénybe, működési, fejlesztési hitel felvételére nem került sor.
3.2. Az
önkormányzat költségvetésének kiadási és bevételi főösszegei (ezer forintban)
2013 |
2014 |
,- |
69864,- |
A
költségvetési kiadások közül:
A költségvetési kiadások növekednek, az óvoda és a konyha alacsony
kihasználtsága miatt. Feltétlenül szükséges a kiadások csökkentése.
A költségvetési kiadások közül a következő években várható, hogy a
személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok nagyságát és arányát
növeli a kötelező munkabér-emelés (minimálbér-emelés, kötelező átsorolások,
jubileumi jutalmak stb.) A személyi juttatások és a munkaadókat terhelő
járulékok nagyságát és arányát csökkenti az átgondolt gazdálkodás, valamint a
csökkenő munkáltatót érintő járulékfizetés.
A dologi jellegű kiadások nagyságát és arányát növeli az infláció,
csökkentheti a fenntartói szintű beszerzés, a szolgáltató-váltás, az
energetikai korszerűsítésből fakadó költségcsökkentés.
Nagy terhet jelenthet a segélyezési rendszer átalakítása.
A pályázati forrásokhoz önrész vállalása is szükséges.
Bevételek:
A költségvetési bevételek közül:
- Stagnálnak az önkormányzatok sajátos működési bevételei (helyi adó
bevételek: iparűzési adó, gépjármű adó)
- csökkentek az önkormányzatok költségvetési támogatása jogcímén kapott
összegek.
A költségvetési bevételek szerkezetére hatást gyakorolhat az, hogy a
költségvetési támogatások reálértéke csökken és egyre több saját bevétel
megszerzésére, illetve pályázati források bevonására lesz szükség.
A helyi önkormányzatok önállósága többek között azt jelenti, hogy az önkormányzat
szabadon vállalhat minden ügyet, amelyet törvény nem utalt más szerv
kizárólagos hatáskörébe, és ezekben az ügyekben mindent megtehet, ami
jogszabályt nem sért. A kötelező feladatok helyi végrehajtása során az
önkormányzat a helyi elképzelésekhez és lehetőségekhez igazodva további célokat
tűzhet ki, önállóan alakíthatja a központi célok megvalósításának helyi
módozatait. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény
és egyéb ágazati törvények alapján Csönge Község Önkormányzata a helyi
közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi
önkormányzati feladatok különösen:
1. településfejlesztés, településrendezés;
2. településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és
fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás
biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,
közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek
parkolásának biztosítása);
3. a közterületek, valamint az önkormányzat
tulajdonában álló közintézmény elnevezése;
4. egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód
segítését célzó szolgáltatások;
5. környezet-egészségügy (köztisztaság, települési
környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);
7. kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános
könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet
támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési
tevékenység támogatása;
8. szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és
ellátások;
9. lakás- és helyiséggazdálkodás;
10. a területén hajléktalanná vált személyek
ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének
biztosítása;
11. helyi környezet- és természetvédelem,
vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;
12. honvédelem, polgári védelem,
katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás;
13. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a
turizmussal kapcsolatos feladatok;
14. a kistermelők, őstermelők számára -
jogszabályban meghatározott termékeik - értékesítési lehetőségeinek
biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
17. közreműködés a település közbiztonságának
biztosításában;
18. helyi közösségi közlekedés biztosítása;
21. víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a
víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi
önkormányzat ellátásért felelősnek minősül.
Források
A képviselő-testületnek kell biztosítania a gazdasági programban
meghatározott célok, elképzelések megvalósításához az anyagi eszközöket. A településfejlesztéshez, vagyongazdálkodáshoz
a központi források, és saját bevételek mellett szükség van pályázati források
bevonására, az önkormányzat sajátosságainak kihasználása alapján új lehetőségek
keresésére, illetve a rendelkezésre álló erőforrások nagyobb mértékű
kihasználására.
5.1. A
település fejlesztésének alapelvei:
Csönge Község rendezési tervét a település széles nyilvánossága
bevonásával kell végrehajtani.
A településfejlesztés legfőbb célkitűzése, hogy az önkormányzati vagyon
a képviselő-testület ciklusa alatt tartósan ne csökkenjen. A szükségessé vált
fejlesztéseket a képviselő-testületnek fel kell vállalnia, melyeknek a
finanszírozását zökkenőmentes működés mellett biztosítani kell.
Követelmény a településfejlesztés széles nyilvánossága, ezzel kapcsolatosan
a település honlapjának folyamatos fejlesztése,
a községi hírlevél szerkesztése,
a képviselő-testület működésével kapcsolatos közérdekű adatok
nyilvánossága,
az intézményeknek, a civil szervezeteknek a településen rendezett
programjainak nyilvánossága
A településfejlesztésbe be kell vonni a lakosságot, a vállalkozásokat és
az önszerveződő közösségeket.
Az elkövetkezendő években jelentős pályázati források nyílnak meg,
fontos, hogy a településfejlesztés egyik eszközévé váljon a pályázati
tevékenység.
Ennek érdekében fontos a pályázatok folyamatos figyelemmel kísérése,
Amennyiben szükséges, a sikeres pályázat reményében megfelelő
szakértelemmel rendelkező személyt kell keresni és megbízni,
a pályázatokhoz megfelelő önerőt kell biztosítani.
5.2.Településfejlesztési
célok:
- a településrendezési terv elfogadása,
- csapadékvíz-elvezető rendszer építése, felújítása, árkok tisztítása,
közterületek parkosítása,
- bel- és külterületi utak javítása, járdafelújítás,
- temető ravatalozó felújítása, rendszeres karbantartása, urnafal
építése, parkoló átalakítása,
- közösségi terek kialakítása, játszótér kialakítása
- óvoda tárgyi, személyi feltételeinek biztosítása,
- közlekedésbiztonság fejlesztése, (térfigyelő kamerák)
- a település látogatottságát, ismertségét segítő rendezvények
szervezése (biztosítani kell, hogy a rendezvények időpontja, programja
marketing anyagokon megjelenjen, a honlapra felkerüljön),
- a telkek értékesítése.
- parkoló kialakítása a Weöres Sándor és Károlyi Amy emlékháznál
5.3.
Adópolitika
Az önkormányzat fontosnak tartja a helyi
adópolitikai célkitűzések megfogalmazását, mivel az jelentősen befolyásolja a
településen keletkező saját bevételeket, illetve hatással van a településen élő
magánszemélyek és vállalkozások anyagi terheire. Természetesen pluszadó bevezetése
nincs betervezve.
5.4. A
községi önkormányzat
Az Önkormányzat feladata a község üzemeltetése, működtetése
(közvilágítás, közutak, járdák és belvízelvezető árkok, ivóvíz ellátás,
parkgondozás, temető fenntartás, stb.), intézményeinek önálló fenntartása és
működtetése (közös hivatal, óvoda, kultúrház, stb.).
Az önkormányzat közigazgatási feladatainak ellátására a Kenyeri Közös
Önkormányzat Hivatalhoz tartozik.
A megfelelő színvonal biztosítása érdekében szükséges
- a szolgáltató és ügyfélbarát közigazgatás megteremtése,
- az információs szolgáltatás működtetésének kiterjesztése,
- a községfejlesztésre alkalmas közigazgatás személyi és tárgyi
feltételeinek biztosítása.
5.5. Köznevelés:
A község önkormányzati kötelezettségének eleget téve:
25 férőhelyes, 1 csoporttal működő, napközi otthonos óvodát működtet.
5.6.
Egészségügyi ellátás:
Az önkormányzat kötelező feladata az egészségügyi alapellátás
biztosítása.
A Képviselő-testület a gazdasági program időtartama alatt fenntartja és
megpróbálja fejleszteni:
- a védőnői és a ,
- a háziorvosi ellátást.
5.7.
Szociális helyzet
A következő időszakban várható munkanélküliek, betegek, időskorúak és
nagycsaládosok növelhetik a támogatásra szorulók számát, többen kerülhetnek a
perifériára, egyes rétegeknél emelkedhet a szegénység.
A szociális ellátórendszernek fel kell készülni arra, hogy a jelentkező
problémákra választ tudjon adni. Az önkormányzat pénzbeli és természetbeni
támogatási rendszerét felül kell vizsgálni, hogy a támogatás a megfelelő
személyekhez kerüljön.
Ennek érdekében:
a képviselő-testület felülvizsgálja a helyi szociális ellátások
rendszerét meghatározó rendeletét, a törvényi változások tükrében,
- a továbbiakban is nagy hangsúlyt fektet a szociális információs
szolgáltatás segítéséhez,
- együttműködik a Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat
munkatársaival, köznevelési intézmények és a rendőrség ifjúságvédelmi
felelőseivel
- az ellátásra szorulók biztonságát megteremi, biztosítja, hogy a
szociális szolgáltatások közelebb kerüljenek az ellátottakhoz,
- a szociális ellátási igényeket felméri,
- részt vesz a közmunka programokban,
5.8.
Közművelődés
A művelődési ház működéséhez biztosítani kell a szükséges költségvetési
forrásokat az épület felújítása miatt negyedévente minden korosztálynak
rendezvényeket kell tartani. A civil szervezetek számára biztosítani kell a
működésükhöz szükséges közösségi helyet.
A könyvtár működtetésének fejlesztése a lakossági igények széleskörű
kiszolgálása érdekében.
Fejleszteni kellene a számítógépes ellátottságot, biztosítani kell az
internet hozzáférést, az elektronikus információhordozók használatát, a
könyvtári nyitva tartást az igényekhez igazítva kell biztosítani.
Továbbra is fenntartja a Weöres Sándor és Károlyi Amy emlékházat.
5. 9.
Foglalkoztatást segítő célok és feladatok:
Önkormányzatunk célja a helyi a munkanélküliség csökkentése.
A munkahelyteremtés feltételeinek elősegítése érdekében az önkormányzat
- aktívan részt vesz a munkaadók és munkavállalók igényeinek
közvetítésében,
- rendszeresen együttműködik az illetékes munkaügyi hivatallal,
- pályázna a Start munkaprogramra, hogy segítse a helyi munkanélkülieket
közmunkához jutni.
5.10.
Infrastruktúra:
A képviselő-testület fontosnak tartja a közúthálózat, a járda, a
csatornahálózat, a vízvezetékrendszer, a szennyvízcsatorna-rendszer, a villamos
energia, a gáz, a közvilágítás, szolgáltatások megfelelő biztosítását.
Az informatikai lehetőségek biztosítása a települési önkormányzat
számára a modernkor követelményeihez való igazodást, a felzárkózás
követelményét jelenti.
Az informatika terén meg kell valósítani azt, hogy
-
önkormányzat a honlapját fenntartsa és fejlessze,
-
az internetes hozzáférés biztosítva legyen a
lakosság széles köre számára.
Közlekedési feladatok között fontosnak tartjuk
-
a község útjainak szilárd burkolattal történő
ellátását, felújítását,
-
a meglévő utak tisztántartását és a külterületi
utak karbantartását.
5.11.
Településtisztaság, hulladékgazdálkodás
Kiemelt célok:
- „megelőzés” elvének tudatosítása, alkalmazása, a keletkezett hulladék
mennyiségének csökkentése (hulladékhasznosítás),
- zöldhulladék kezelése és hasznosítása,
- lakosság tájékoztatása, tudatformálása, környezeti nevelésének
fokozása (akciók, programok, szórólapok, óvodai nevelés),
- illegális hulladéklerakók felszámolása, kialakulásuk megelőzése,
- szelektív hulladékgyűjtés működtetése,
5.12.
Természetvédelem
A képviselő-testület:
- az illegálisan lerakott szemetet folyamatosan gyűjti,
- áttekinti a védelmet igénylő vagy védelem alá vonandó építészeti,
természeti értékeket,
- javaslatokat dolgoz ki a gondozatlan ingatlanok rendbetételére, az
életveszélyessé vált ingatlanok felújítása, esetleges bontása érdekében.
5.13.
Köztemető
A köztemető fenntartása az önkormányzatnak kötelező feladata.
A fenntartás, mint közszolgáltatás biztosítása és színvonalának emelése
érdekében
- gondoskodni kell az üzemeltetéséről,
- pályázati pénzből urnafal kialakításáról,
- emlékhelyek karbantartásáról,
- köztemetőhöz tartozó parkoló átalakításáról,
- pályázati pénzből a ravatalozó felújításáról
5.14.
Közterület fenntartás
A képviselő-testület gondot fordít a közterületek megfelelő színvonalon
tartására, ennek érdekében:
- fokozott figyelmet kell fordítani a közterületek gondozására,
tisztántartására,
- virágosítás és fásítási programok,
- település-szépítési programok szervezése,
- gondoskodni kell az elöregedett fák kivágásáról és pótlásáról,
- figyelmet kell fordítani a köztéri építmények állagának megóvására,
- külterületi utak, zöldövezet karbantartására,
5.15.
Közbiztonság, tűzvédelem
Az önkormányzat feladata a közbiztonsági és tűzvédelmi feladatok
ellátásának támogatása, illetve színvonalának javítása.
Ennek érdekében:
-
támogatást nyújt a helyi önkéntes tűzoltó egyesületnek,
-
figyelemmel kíséri, hogy az önkormányzat
intézményei rendelkezzenek tűzvédelmi szabályzattal,
-
pályázati forrásból kamera rendszert kellene
felállítani a közbiztonság javítása érdekében.
Nyéki Sándor
/ polgármester/